Jungle! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu Jungle! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu

Jungle!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Berber

03 Juni 2008 | Peru, Cusco

weer terug van weggeweest.
Donderdag vertrokken vanuit Cusco en sinds lange tijd (een maandje hihi) weer in een vliegtuig gestapt.

toen we onze eerste voet op Puerto Maldonado´s bodem zette, voelde het direct al erg goed! Lekker warm hier (dachten we nog..). we zouden een pick-up hebben vanaf het vliegveld en er stonden ontzettend veel mensen buiten te wachten met borden van hun hostel, maar (je raad het al) onze ontbrak natuurlijk hihi. Na wat wachten met de rest van onze groep (een stel uit Nieuw-Zeeland en een stel uit Nederland) de bus ingestapt en zijn we eerst naar een lokale markt gegaan. Wat erg grappig is, is dat ze in Puerto Maldonado geen auto´s hebben. alles gebeurt dus per moter of tuk-tuk. ik was direct al verliefd op datplaatsje.

na een tijdje op de markt te hebben rondgelopen, zijn we naar de ´haven´ gegaan waar we onze boot namen om naar onze lodge te vertrekken. we zaten nog geen tien minuten of de boot of.. het begon te regenen. Ik weet dat het een regenwoud heet, maar om daar direct al mee te beginnen de eerste dag.. hihi

Bij de lodge (in Tambopata) aangekomen hebben we eerst geluncht en daarna zijn we naar Monkey Island vertokken. Laarzen aan en gaan! na 10 minuten in de blubber te hebben gelopen, kamen we aan bij hun voederplaats. onze gids vertelde ons dat we met zn allen hard ´Chico´ moesten roepen. dat is de leider van de groep en als hij komt, komt de rest ook. Wij dus; 1..2..3.. CHICO!! Maar geen aap te bekennen. wij dus naar een andere voederplaats, misschien dat ze daar waren. wij weer; 1..2..3.. CHICO! Geen aap te bekennen.. Het begon al donker te worden, dus toen zijn we maar terug gegaan naar de lodge. misschien dat we volgende dag meer geluk zouden hebben.

We zouden ´s avonds op Kaimannenjacht (krokodillen) gaan, maar omdat het keihard waaide en weer begon te regenen, werd dat afgelast.. We vroegen nog aan onze gids, wanneer de beste tijd was om naar de jungle te gaan. weet je wat hij zei; op zich het hele jaar wel, maar er zijn twee periodes waarin het weer is zoals het nu is. nu en ergens in september. Gha! Lucky us. Wat een timing!

Toen maar heerlijk in een hangmat een Nederlands boek gelezen.

De volgende dag hebben we een cannopy walk gedaan. dat is over een touwbrug lopen in de toppen van de bomen. erg gaaf, maar soms erg lastig met laarzen vol met modder.. ;) Daarna zijn we teruggegaan en hebben we een project bezocht waar buitenlandse studenten als vrijwillegers dieren uit de jungle helpen en daarna terugzetten in hun natuurlijke leefomgeving. erg mooi om te zien. Vervolgens zijn we weer in de boot gestapt en zijn we naar een native family gegaan. toen we daar aankwamen, reed er snel een man in een umbro-zwembroek en een handvol met lappen naar zijn hut om zich om te kleden. Native family... my ass! whahaha.

Na wat uitleg over zijn familie en de plaatselijke gebruiken zijn we weer verdergegaan met ons programma. Eigenlijk was die toen al afgelopen voor die dag, maar we hadden gevraagd of we nog een keer naar Monkey Island konden gaan. dit was geen probleem, dus deden we poging numero dos voor het spotten van onze aapies. daar gingen we weer; 1..2..3.. CHICO! en ja hoor, daar kwamen ze voorzichtig aangesprongen.
we moesten erg stil zijn en een stap achteruit doen om ze de ruimte te geven. erg gaaf om een keer dieren in het wild te zien en niet in een dierentuin achter gaas.

Na een paar mooie foto´s te hebben genomen zijn we teruggegaan naar de lodge voor ons avondeten. Na het eten nog wat kaartspelletjes gedaan en toen naar bed gegaan omdat we er de volgende dag weer vroeg uitmoesten.

05.00 ging de wekker. Opstaan! Na een ontbijtje met veel zaklampen (in de lodge was alleen maar electriciteit van 18.00 tot 22.00) weer in onze boot gestapt. Op naar Lake Sandoval! we zouden daar vogels gaan spotten en op zoek gaan naar Reuzenotters en Kaimannen. we hebben helaas weer geen kaimannen en otters gezien, maar wel heel veel vogels en een paar schildpadden. ondanks deze lichte teleustelling, was het heerlijk op dat meer. het zonnetje scheen die dag, het was supervroeg dus niet heel veel toeristen op het meer en het was daar superstil. benen omhoog en genieten maar!!

smiddags gerelaxt in de lodge en ´savonds hebben we dan toch nog maar is een poging gedaan om krokodillen te zien. deze keer hadden wel succes en hebben we een paar van die kleine (..) beesies gezien aan de overkant van onze lodge! Weer vroeg ons nestje uingekropen want de volgende (en laatste) dag zou de wekker om 04.00 gaan. AI, ik als ochtendmens..

´sochtends zo lang mogelijk uitgesteld om mn warme bedje uit te kruipen, maar uiteindelijk toch maar gedaan, want vandaag zouden we naar een kleiwand gaan met heeeel veel papegaaien.

Pyjamabroek aan, gewone broek aan, twee paar sokken, vijf lagen kleren en mn überlaarzen aan de boot ingestapt. het was steeeenkoud!!
de rit duurde anderhalf uur (tegen de stroom in) en dus zag ik mn kans schoon om toch nog even mn ogen dicht te knijpen. That´s me!
Prachtige zonsopgang gezien en toen kwamen we bij de kleiwand aan.

Beetje bij beetje kwamen ze met kleine groepjes aanvliegen en verzamelden ze zich in de toppen van de bomen. Na een tijdje gaat de leider op onderzoek uit en vliegt de rest in etappes naar de wand toe. Heel mooi gezicht! Daarna weer naar de lodge gegaan om onze magen te vullen, toen onze tassen gepakt en weer naar Puerto Maldonado vertrokken voor onze vlucht terug naar het drukke Cusco.

Het waren vier topdagen! ondanks het slechte weer, heb ik er ontzettend genoten. we hadden een gezellige groep, een leuke gids (:P) en we hebben veel gezien.

Terug in Cusco, even weer mn spullen naar mn superdeluxe 5sterrenhostel (ahum) gebracht en een koppie thee gedaan op the plaza de armas. We waren nog maar net weer 5 minuten in Cusco en het was toch wel even wennen hoor. Ik weet niet hoe en wat, maar er was weer een parade aan de gang (zoals elke dag hier) met veel kabaal en heeel veel mensen op straat. op straat werd je weer bestormd met; Massages, Restaurante, Postcards en LLamadas, LLamadas, LLamadas.. *zucht* Wat een verschil met de rust in de jungle..

Vandaag een beetje aangeklooid en vanavond zie ik Louise (mn reismaatje uit Denemarken) en gaan we even een plan de campagne maken over onze trip!

• 03 Juni 2008 - 05:25

Sjaak:

Ha Burpje,

Nou ik kan niet anders zeggen dan dat je dit weer mooi verwoord hebt! Je verhalen klinken geweldig en ik zie dat al helemaal voor me, jij om 4 uur op, laarzen aan en GAAN:)
    Maar maar Respect met een hoofdletter R... leuk om dat te lezen.

Wachtend op je volgende verhaal dan maar hé, en tot snel!

Groeten Rudolf!

• 03 Juni 2008 - 05:51

Willie En Co:

He Berber ,

Ik hoor het wel alles gaat nog prima daar , wij zitten al bijna weer een week in het gewone ritme hier .......maar we kunnen teren op een geweldige week Brazilie !!!! Veel plezier nog de komende weken Groeten van ons ...

• 06 Juni 2008 - 22:05

Moeders:

berber,ons internet heeft kuren. windows en msn doen het niet. morgen bel ik iemand.veel plezier, geniet van de MP

• 11 Juni 2008 - 17:39

Aafien:

Dag Berber, even een berichtje van mij.Eef heeft me veel over je verteld. Jullie hadden een toptijd als je het mij vraagt. Veel succes verder en graag tot ziens, in Nederland...

Moeder van Eef

• 15 Juni 2008 - 22:26

Gienke:

half één, nog één doeggies