Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu

Cusco!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Berber

29 April 2008 | Peru, Cusco

zaterdag kwam ik terug van de galapagos
zondag kwamen mijn papa en mama terug van de galapagos,
even nog bijgekletst en toen zijn we naar het vliegveld gegaan..
ik zou namelijk diezelfde avond op mn vliegtuig naar lima stappen.

ik vloog om 21.00, kwam om 23.10 aan en mn volgende vlucht naar cusco ging om 05.15..

na een vermoeide nacht ben ik dus gister in Cusco aangekomen. ik dacht dat ik diezelfde ochtend nog een orientatiedag had, maar dat was gelukkig smiddags. eerst nog even mn bedje ingekropen dus.

(ik zit trouwens nu in een huis met twee oudere voruwen uit engeland en een jongen die ook uit engeland komt. mn kamergenootje komt uit the US, maar die is nu op reis in de buurt van het titicacameer.. heb ik dus nog niet ontmoet)

smiddags de stad verkend en daarna kreeg ik informatie over mijn werk..

vanochtend moest ik om 9 uur op school zijn om samen met iemand van school naar mijn werk te gaan.

eerst had ik een soort van orientatie en toen daarna werd ik zeg maar daar alleen gelaten en had ik mn eerste werkdag..

ik werk samen met een paar weesmeisjes uit Cusco en een stuk of tien nonnen in een bejaardentehuis. er zijn vier verschillende afdelingen;
een ziekenafdelingen voor vrouwen
een algemene afgdeling voor vrouwen
een ziekenafdeling voor mannen en
een algemene afdeling voor mannen
(ook is er een gebouw waar ze fysiotherapie unnen krijgen)

in totaal zijn er meer dan 200 oudjes aanwezig; de jongsten zijn 50 en de oudsten bijna 100..

mijn taak bestaat vooral uit het helpen waar er te helpen valt.. klinkt een beetje vaag en dat is het eigenlijk ook..
er zijn op dit moment geen andere vrijwilligers aan wie ik het hoe en wat zou kunnen vragen, dus ik werd eigenlijk een soort van losgelaten vandaag..

vandaag heb ik onder andere een massage gegeven aan een vrouw wiens handen heel zeer deden, heb ik een praatje gemaakt met verschillende bewoners, sommigen naar binnen gereden in hun megarolstoelen en daarna heb ik geholpen met de lunch ( > slabbetjes omdoen, drinken inschenken, eten uitdelen, sommigen helpen met eten, afruimen en afwassen).

op zich best wel tof, maar de meesten hebben maar een of twee tanden en praten velen van hun in Quechua (dat is een soort oud-spaans) waar ik helemaal niks uit kan opmaken.. sommigen hebben alzheimer, sommigen gedragen zich als kleine kinderen, sommigen zijn opstandig en kruipen uithun rolstoel terijl ze niet kunnen staan of lopen..

zoals je misschien begrijpt wordt dat dus nog een hele opgave de komende maand.

helemaal als je je bedenkt dat ik voordat ik naar cusco kwam helemaaal geen zin in werken had. na mijn galapagostrip had ik zo geen zin meer om hard aan de bak te gaan. ik wil eigenlijk gewoon reizen, wat zien, rustig aan doen na twee drukke maanden en genieten!

ik zat er gister dan ook lichtelijk doorheen. je moet weer helemaal opnieuw beginnen in een nieuwe stad, met nieuwe mensen en een nieuwe baan.. en dan is het morgen ook nog is gezellig koninginnedag.. ik had (en heb eigenlijk nog een beetje) voor het eerst sinds dat ik weg ben gegaan uit nederland twee maanden geleden heimwee. mn papa en mama zijn weer thuis, mn vrienden in Quito heb ik achtergelaten en daar zit ik dan in Cusco.

hele mooie stad hoor verder, maar ik moet nog even mn draai vinden.. komt ook wel weer goed hoop ik, maar ik zit nu even in een ondiepe put hihi

  • 30 April 2008 - 01:07

    Willie En Co :

    Hoi Meid ,
    En ook daar klim jij wel weer uit (die ondiepe put)en zeker vind jij je draai ook daar !!!!!!!Neem even de tijd en ook daar vind je weer vrienden !!!MET JOUW INSTELLING KOMT DAT HELEMAAL GOED !!!Die "oudjes" mogen blij zijn met zo'n hulp !!!!
    Geniet en maak er wat van .....
    Liefs uit Hoogersmilde

  • 30 April 2008 - 09:27

    Marjolein:

    Nou meid,

    Komt vast weer helemaal goed!!! Zet hem op en hou je taai.

    liefs, marjolein

  • 30 April 2008 - 21:27

    Moeders:

    ....en dan zijn je pa en ma er ook nog eens niet als je even op msn bent.maar net wat willie zegt, met jouw instelling sla jij je er ook hier wel weer doorheen.je hebt zo,n knop die je om kunt draaien, is altijd nog gelukt, dus ook deze keer wel weer!!!!!!
    groetjes en tot gauw op msn

  • 01 Mei 2008 - 15:40

    Evelien:

    Hé Berber! Het gaat je lukken! Ik had precies hetzelfde na 2 maanden..weet wat het is!! Maar het is allemaal goed gekomen ;) Je gaat het maken, ook in Cusco!! :D Wat een ge-wel-dige verhalen en foto´s van de galapagos trouwens!!! Ik ga er toch ook nog maar eens overna denken... echt! De jungle was ook top, heb verder nog geen plannen.
    Plezier en succes! Lieefs van Evelien

  • 01 Mei 2008 - 16:53

    Lease-oom:

    Komt helemaal goed; jij slaat je daar wel doorheen. Je kunt ook goed omgaan met die oude ouders van je, of met ons, dus een poosje met die ouderen daar gaat ook wel lukken.
    En anders maar wat vaker internetten voor contact met Holland.

    Groetjes, Henk

  • 01 Mei 2008 - 16:56

    Lease-vader:

    Werd gecorigeerd door lease-moeder; moest natuurlijk lease-vader zijn, niet lease-oom.
    Maakt niet uit; hoe je taai!

    Groeten, Henk

  • 01 Mei 2008 - 17:15

    Lease Moeder:

    Hoi Berber,
    Tja, dat reizen, dat vinden wij ook altijd het leukst... maar daar moet inderdaad wel voor gewerkt worden. Ai, heel vervelend, maar dat komt bij jou vanzelf weer terug! En met oudjes omgaan, ik sluit me bij lease-vader-Henk aan, dat kun jij hartstikke goed!
    Wij spreken tenslotte uit ervaring!

    DOEI!

  • 01 Mei 2008 - 18:08

    Ini:

    Dag Berber,
    Ik kijk regelmatig op internet en lees over je belevenissen. Prachtige ervaringen doe je op. En wat een mooie foto's. En nu werken met de oudjes. De leeftijd van die oudjes daar is vanaf 50 jaar schreef je. Leeftijd van je vader en moeder en wij zijn nog ouder! Een geruststellende gedachte voor ons dat we straks een professionele bejaarden helpende in onze familie hebben.
    Veel succes en maak er toch weer wat moois van de komende 4 weken. En daarna nog wat rond-reizen tot eind juni?
    Groetjes Ini en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2008

...

28 Juni 2008

mn echte laatste daggie

22 Juni 2008

feliz compleaños a mi!

16 Juni 2008

*zucht*

12 Juni 2008

Bolivia
Berber

Actief sinds 13 Maart 2008
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 44260

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 23 Juli 2015

Nieuw Zeeland & Zuidoost Azië

10 Februari 2011 - 03 Augustus 2011

Zuid-Afrika

02 Maart 2008 - 29 Juni 2008

Zuid-Amerika

Landen bezocht: