helft zit er alweer op! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu helft zit er alweer op! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Berber Brand - WaarBenJij.nu

helft zit er alweer op!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Berber

11 Mei 2008 | Peru, Cusco

hoipiepeloi!

laat ik, zoals mijn broertjelief ook altijd doet in zn komische verhalen, beginnen bij het begin hihi.

zoals ik al zei vorige keer ben ik vorige week zaterdag dus met school een dagje oppad geweest. we gingen een citytour maken in cusco. eerst zijn we naar Qoricancha (of zoiets) geweest. vroeger was dit een belangrijk inca-complex met vele tempels. Op zich wel heel interessant, maar je werd er echt doorheen gejaagd omdat er zoveeel toeristen waren met allemaal hun eigen gids.. beetje té, mijns inziens..

daarna zijn we naar de cathedraal geweest op de plaza de armas. ik had hem al vaak van buiten kunnen bewonderen, maar gingen we een tour doen binnenin! Ik zou zeggen; VAMOS (let´s go!)
machtig groot ding, met veel verhalen bij alle schilderen en versiersels, met als hoogtepunten de zwarte jezus en het laatste avondmaal met een cavia op je bord.

zwarte jezus?! Jazekers! de enige echte!
onze gids vertelde dat hij eerst wit was en dat hij natuurlijk zijn zwarte kleur had gekregen. wat doet Berber dan? je raadt het al >> trekt der mond open met de vraag; how? because of the sun?!?!?! whahhaa zo maak ik vrienden in een groep koreanen, amerikanen, noren en fransen!
Nee, zei onze gids bloedserieus, het kwam door alle rook van de kaarsen en wierook. en ze hebben alles schoongemaakt, behalve Jezus, omdat hij er voor had gezorgd dat er geen aardbevingen meer kwamen in Cusco (weer een verhaal op zich..)

Oh en dan nog mn Cavia-verhaal. wij liepen zo rond in die kerk, zegt hij opeens; en hier zien jullie het laatste avondmaal. wij draaien ons om, ligt er gewoon een cavia op zn bord! whaha
(oh even een klein detail tussendoor: dat lieve kleine beestje heb ik hier van de week ook gegeten. het is een delicatesse hier dus ik dacht, laten we dat is proberen! best lekker moet ik zeg, maar er zit weinig vlees aan en zn huid is een mix van rubber en plastic..)
ze hebben er zo hun eigen draai aan gegeven hihi.

na de cathedraal zijn we naar Saqsaywaman (ook wel bekend als sexy woman) gegaan. dat is een oude incaruïne van vroeger, waar nu elk jaar een groot feest wordt gehouden op 24 juni. Daarna door naar Quenqo; een andere incaruïne wat vooral bestaat uit een doolhof van grote rotsblokken en waar een grote offerstoel is te vinden middenin een grot. Hierna doorgegaan naar Pucapucara (je raad het al; nog een incaruïne) waar we alleen even een stop hebben gemaakt om wat foto´s te maken en toen doorgereden naar Tambomachay (jaja, ´t stikt ervan); bij deze ruïne hielden ze vroeger offers voor het water (regen uit de lucht en water uit de rivier) omdat ze zo hoopten op een goede oogst.

we waren ´s ochtends om 8 uur vertrokken en waren de hele dag aan de wandel geweest tot een uur of 6. was om 8 uur ´s avonds weer thuis dus toen even snel wat gegeten en mn bed ingekropen.
(ik dacht eerst dat het de hoogte was, dat je daardoor zo moe bent, maar ik zit hier nu al 2,5 maand en ik heb het nog steeds. thuis lig ik om 12 uur in bed, hier ben ik echt om 9 uur klaar en ready to sleep..)

de volgende dag (zondag) had ik om 11 uur met Peter afgesproken op Plza de Armas. toen ik daar aankwam; één grote happening!! groot feest, met muziek, belangrijke mensen onder een afdakje voor de cathedraal, en veel, heel veel mensen die allerlei dansen hielden in traditionele kleren. nieuwsgierig als ik was, spreek ik natuurlijk de eerste de beste (vriendelijk uitziende, jaha heb toch mn voorkeuren hihi) peruaan aan en vraag wat hier allemaal gaande is. nu blijkt dat er elke zondagochtend van 9 tot 11 zon feest wordt gehouden op het plein en dat het elke week weer anders is. zover ik het begreep was het een feest ter ere van de inka´s met een heel verhaal erachter wat me even ontschoten is. op een gegeven moment kwam ik peter tegen en liepen we samen verder de parade te bekijken. aan het einde had je de politie en het leger en helemaal als laatste was er een soort reddingsploeg van de plaatselijke raftvereniging..
beeeetje vaag! traditionele kleren, traditionele kleren, traditionele kleren, raftingteam! duss..

daarna even een hapje gegeten en toen waren we klaar voor onze museumtrip. Maar wat bleek; bijna alle musea, gebouwen en zelfs kerken zijn op zondag dicht.. dat was dus snel gebeurd! toen maar rondgelopen op het plein en gekeken bij reisorganisaties wat leuk was om een keer in een weekend te doen, ansichtkaartjes gekocht (komen er dus binnenkort ook weer aan) en heerlijk lang op een terrasje gezeten.

en toen was het alweer maandag; met mijn rondleiding op mn werk vroeg ik aan degene van school of het mogelijk was om elke week een andere afdeling te doen, aangezien ik er vier weken ging werken en er vier verschillende afdelingen zijn. dit kon wel, dus dat betekende dat ik deze week naar een andere afdeling ging. ik koos na mn alzheimervrouwen, voor de ´gewone´ oude mannetjes.

en ik moet zeggen, dat was in een woord; SUPERTOF! nog steeds praten er veel Quechua, maar hier kon ik met sommige echt hele gesprekken voeren over van alles en nog wat. zo is er een man die voeger o.a. een casino in Lima had, een man wiens halve familie in Europa woont en een man die heel erg geinteresseerd is in Nederland (omdat er voor mij vier ander nederlandse vrijwilligers waren).

Op deze afdeling hielp ik vooral met het ontbijt en de lunch (inschenken van drinken, uitdelen van soep, opscheppen van eten, afruimen van tafels, afwassen en afdrogen), nagels knippen, massages geven en een praatje houden.

Vandaag (zondag) is het moederdag en ter ere daarvan kwam er donderdag een hele basisschool langs die allemaal dansjes kwam opvoeren voor iedereen in het bejaardentehuis maar uiteraard vooral voor de vrouwen daar. erg leuk om te zien. ik zei al zo tegen iemand die daar ook werkt; waarom heb je dat niet gezegd, want nu heb ik mn fototoestel niet mee. oh zegt ie maar morgen hebben we weer feest.. ik zo; okee!!
dus vrijdags weer party. nu hadden een paar mannen van mijn afdeling die nog wel aardig goed te been en goed van geest zijn een paar liedjes ingestudeerd, hadden alle wezen een dans ingestudeerd en was er muziek waarbij ik nog met een paar oudjes de voetjes van de vloed heb getild gha! top!

zoals ik al zei was ik van de week met peter bij een paar reisorganisaties geweest om te kijken wat ze in de aanbieding hadden en zo hadden we dus een mountainbiketrip naar moras mooray en salineras geboekt voor zaterdag en een raftingdag voor zondag geboekt. Emma (woont bij Peter in het zelfde appartementencomplex, komt ook uit engeland) had besloten om ons te joinen met het mountainbiken, dus toen zijn we gister gezellig met zn drieën op stap geweest.

we moesten om 08.30 bij het boekingskantoor zijn en ik dacht dat we eerst een uur in de bus zouden gaan en dan de hele dag zouden gaan mountainbiken, maar we kwamen daar dus aan, stonden er opeens vier fietsen buiten (ook een voor onze gids).. dus ik zo; wat is precies de planning? ja we gaan eerst op de fiets naar de busterminal en dan gaan we met de bus naar het gebied om daar rond te fietsen. okidokie! eerst even een proefrondje gedaan op het plein om te kijken of alles (en vooral de remmen!) het wel deden en daarna helm op en gaan! ik vond het helemaal top, netzoals ik in China helemaal mn dag had met onze fietstrip, had ik dat nu ook! zoals ik al zei; eerst dus een stukkie door de stad, op zoek naar een busstation! bij het busstation aangekomen, fietsen op het dak en samen met een paar kratten met kippen de bus ingekropen.

bestemming bereikt!
handschoenen aan, helm op en gaan!!
helemaal top! we fietsten echt over plaatselijke landwegen van het ene gat (dorp met drie huizen van klei) naar het andere. onderweg reden we door weilanden met schapen, koeien, varkens, kippen, geiten en ezels op de weg en waar kinderen supervrolijk de weg opreden om je gedag te zeggen. GEWELDIG!

na dik anderhalf gefietst te hebben, kwamen we aan in moray. hier zijn drie grote cirkels in de grond gemaakt, met verschillende ´verdiepingen´ zeg maar, waar men vroeger verchillende planten en gewassen op hield om te kijken welke soort het beste op welke hoogte wou groeien. emma en peter hebben hier helemaal rondgewandeld, maar ik was vrij moe na het fietsen dat ik een mooi plekkie op zocht en daar mn lunch hield.

op een gegeven moment kwam er een witte kever (zo´n auto) voorbij met een bekende hoofd uit het raam. bleken het twee nederlanders te zijn die ik eerder in Cusco had ontmoet. even een praatje gemaakt hoe het nou was met hun gastgezin, school en werk en toen moest ik er alweer vandoor, omdat onze gids startklaar was voor het volgende stuk.

oh maar als je net zo´n stop hebt gehad en dan weer je fiets op stapt.. dat doet zo zeer aan je kont! Oh sorry, nou doe ik het weer.. (teveel info) dus even de tanden op elkaar en weer; gaan!! van die berg af!!

na een tijdje kwamen we bij een stuk, waar mij de moed totaal in de schoenen zakte (zeg ik dat goed?!). het was zo steil en ik was zo kapot en alles deed zeer.. maar als je dan weer boven komt en het uitzicht ziet, vergeet je alles! zooo mooi! komt er ook opeens een pakezel met een indiaan op een paard erachter langs. (nogmaals) top!

hierna kwamen we in het dorpje moras. even een tussenstop gemaakt om wat water te kopen en toen weer doorgegaan. oh trouwens in dat dorpje, wat helemaal niks maar dan ook niks voorstelt, zag ik opeens een bordje met unesco in een straat hangen. dus ik zo; ´why?!´ onze gids; ´omdat het een traditioneel dorp is en nu dus op de werelderfgoedlijst staat.´ Jaja..

na deze snelle stop dus doorgegaan naar onze laatste highlight van de dag; Salineras. vanaf hét unescodorp naar deze zoutvlakte, was het alleen maar downhill met echt mountainbikestukken. that´s what I´m talking about! hihi
bij salineras aangekomen even een korte stop gemaakt om uitleg te krijgen (het is een soort zoutvlakte tegen een berg aan en ze beginnen bovenaan met allemaal waterplassen uit de bergen en zo bouwen ze langzaam naar beneden waar je uiteindelijk zout hebt, wat ze gebruiken voor de verkoop) en toen doorgefietst naar beneden waar je als het ware om Salineras heenfietst. erg mooi!

Toen we in de bus terug naar Cusco gingen, waren we allemaal zo moe en gebroken na deze lange maar geweldige dag, dat Peter en ik maar besloten hadden om het raften (wat eigenlijk gepland was voor vandaag) te verzetten na volgende week. Gelukkig was dit geen probleem, dus konden we vandaag een beetje bijkomen en er een relaxte dag van maken.. ook wel is lekker hihi

• 12 Mei 2008 - 16:32

Moeders:

zo te lezen is die dip van jou HEEEEEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lang geleden. toppie meid

• 12 Mei 2008 - 16:42

Marlies:

Hoi Berber, we zijn net terug uit Groningen. We hadden voor het eerst prachtig weer waarvan we echt konden genieten. We hebben je natuurlijk gemist.
    Heel leuk om bij te blijven via je site, leuke verhalen en prachtige foto's!!
    Liefs en tot gauw.

• 12 Mei 2008 - 16:45

Margreet:

Hoi Berber,
    Ik lees je avonturen met plezier!

groetjes vanaf de Kerkweg

• 12 Mei 2008 - 16:50

Willie En Co:

Ha die Berber ,

Je moeder is hier net weg ....ik ga even lezen ....en in die korte tijd plaatsen er 3 een bericht ......mooi hoor ....heb nog niet alles gelezen , maar begrijp dat het weer goed met je gaat !!!!!EN DAT WISTEN JE MOEDERS EN IK AL VANMIDDAG !!!( we hebben het dus over je gehad HAHAHAHAHA)

blijf genieten !!!!
    Doeg.................

• 12 Mei 2008 - 21:11

Chantal:

Zo kennen we je weer, hihi x

• 13 Mei 2008 - 07:55

Moeders:

berber, net je laatste foto's in je album bekeken. mooie fietstocht heb je gemaakt

• 15 Mei 2008 - 11:08

Tineke:

Berber, lekker zo tussen de middag even genieten van jou fantstische verhaal!!!

Doe me dat plezier maar vaker!!!

groet'n uut stapperst

• 17 Mei 2008 - 06:41

Drie Keer Raden..:

Beetje de kunsten der informatieve kunde van me afkijken he... :P

Nee gekheid :)
    Alles goed daarzo tussen de lama's?
    Hier in NZ alles prima iig, alleen al WEER een lekke band met de auto (A)

• 19 Mei 2008 - 02:08

Hidde:

Berbers, bij deze alvast heel veel plezier nog daar in Zuid Amerika, aangezien de kans dat ik weer online kom voor ik in Nederland zo goed als nihil is. Daarom dus bij deze..

• 19 Mei 2008 - 13:20

Egbert En Willie :

Hallo Berber ,

Wij zijn aan het rommelen hier dwz. koffer pakken en tassen voor de kids want die gaan op schoolkamp....en dan komen je Pa en Ma straks en dan gaan we stampot eten en daarna gaan wij richting Amsterdam ........Jij heel veel plezier verder daar en we zwaaien wel even HAHAHAHA ....

Doeg .....tot gauw ,
    Egbert en Willie