Robots en cirkels - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu Robots en cirkels - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu

Robots en cirkels

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Berber

16 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Oftewel lantaarnpalen en rotondes. Wat een geestig taaltje. Mam, ik weet nu al dat jij je hier gaat vermaken want je kan je hier heerlijk verstaanbaar maken. Ik zeg nu al tegen iedereen die ik iets vraag: dankie!

De eerste paar dagen zijn erg voorspoedig verlopen kan ik wel zeggen. Beetje op het strand gelegen (m’n hoofd is al verbrand.. AU!), boodschappen gedaan, en feestjes gevierd :D Deze week hebben we introductieweek waarin we colleges krijgen over culturele verschillen, apartheid en HIV/AIDS. Morgen gaan we naar een township en vrijdag hebben we nog een boattrip en een oer-Afrikaanse braai. Floor en ik zijn gister ook al even op school wezen vragen wat de mogelijkheden zijn om ons steentje bij te dragen. Ze hebben hier vanuit school namelijk allemaal projecten waarbij altijd hulp nodig is. Zo kan je eten ronddelen in de townships en basic computerlessen geven. Dit lijkt ons alle vier erg leuk, dus waarschijnlijk gaan we volgende week met één van deze projecten beginnen.

We hebben ook al onze eerste PGO-les gehad (ja, blijft Stenden hè). Met Lodge Management moeten we een eigen Eco-lodge bouwen en gaan toelichten waarom wij voor de locatie, doelgroep, inrichting etc. hebben gekozen. Zo moeten we onder andere een strategisch-, financieel-, operationeel- en marketing plan schrijven. Lijkt mij erg leuk. We hebben twee keer in de week PGO (dus echt les) en de rest bestaat uit workshops, colleges en lodges bezoeken. Het blijft leisure hè?! ;)

Nog even iets anders: gisteren zat ik buiten bij school even mijn facebook te bekijken, hoor ik opeens een heel gesprek in het Fries naast mij. Ik schrok me dood! Denk je Friesland te zijn ontvlucht, hoor je dat taaltje nog om je heen. Ver-schrik-ke-lijk..

Marloes en ik hebben trouwens nog een topspel bedacht hier. We hebben een hele grote kast in onze kamer staan en bijna elke avond spelen we Het Rad van Fortuin! Geniaal. Ik zit op bed en Marloes speelt voor Leontien, de bordjes omdraaier (foto’s volgen hopelijk snel) whaha. Alle deuren zijn open en als ik een letter goed heb, dan sluit marloes een kastdeur. Ik ben inmiddels al aanbeland bij de ronde met de afwasmachine!

Quote van de dag: “Wat denkt die man wel niet, 6 rand.. Ik laat mij toch niet afzetten voor 60 cent!” (Marloes)

Quote van de nacht: “Lig toch is stil in die trappelzak (= lakenzak) van je” (Marloes)

Ik heb nu trouwens ook een Afrikaans nummer. Dit is: +27 (0) 789079188

Drukkie!

  • 16 Februari 2011 - 14:23

    Je Slaapmaatje:

    Haha, wat weer een geweldig verhaal!! Nice nice nice!

  • 16 Februari 2011 - 14:32

    Erna:

    Ook nog maatschappelijk bezig zijn, berber want ben je toch ook een goed zak! Ik dacht ook dat ik van die friezen af was... hangt er hier (stage) op de wc een Frieze kalender met spreuken en fanatieke fieljeppers (of hoe je het ook schrijft!) Beetje jammer. :)
    Ik zou zeggen BAM!! haha x

  • 16 Februari 2011 - 14:42

    Willie En Co :

    Gefeliciteerd met je Paps ....
    Probeer me het Rad van Fortuin voor te stellen met 2 giebelende meiden ........
    Klinkt in ieder geval allemaal goed daar , en daar zijn we blij om !!!
    Groet'n van ons .......

  • 16 Februari 2011 - 14:52

    Samantha Fortuin:

    Hej berber!

    Ik kwam via je facebook terecht op je pagina! Tof dat je zoveel reizen maakt! Als je Nederland niet leuk vindt is dat nu wel duidelijk :P Bianc zit momenteel in Uganda voor haar stage. Die vindt Nederland ook niet zo leuk want die wasin 2009 ook al weg :P Gekkigheid natuurlijk.
    Veel plezier op je trip, enne.. succes met dat Friese taaltje; hier in Groningen ontkom ik er ook helaas niet aan!

    Liefs,
    Samantha

  • 16 Februari 2011 - 15:46

    Marianne Jansen Of L:

    wat een avontuur!!

    Het klinkt allemaal heerlijk gezellig.
    Er is een schrijver aan je verloren gegaan.
    Lekker smeuig verhaal leest lekker
    In afwachting van je volgende verslag.......

  • 16 Februari 2011 - 15:49

    Leaseouders:

    Hoi hoi,
    Klinkt weer helemaal goed. Ik zou je wel eens willen zien met zo'n verbrand hoofd....

    Groeten!

  • 16 Februari 2011 - 17:19

    Sabine:

    He Berber,

    Erg leuk om je eerste berichtjes te lezen. jullie hebben het al aardig naar jullie zin. Als jullie een zuid afrikaanse jonge tegen komen rond de 22 jaar en hij heet Ramone Solomons en studeert volgens mij iets richting facilitymanagement, doe heb dan
    maar de groeten van mij. Hij woont daar namelijk en is de vriend van een vriendin van me.

    Doe de groeten aan Floor en Marloes en veel plezier! Xxx

  • 16 Februari 2011 - 19:04

    Ilse:

    Berber! je bent goed op dreef, alweer een verhaal! Het klinkt superleuk daar!

    Genietsee en natuurlijk succes op school met PGO en de verslagen ;) ik ga nu lekker ff gtst kijken! Toedels deerne!

  • 16 Februari 2011 - 21:26

    Saskia :

    Haha! geweldig om te lezen:D benieuwd naar je volgende verhaal.
    Super dat je het naar je zin hebt daar.

    Succes met alles! en geniet ervan!

    Liefs,
    je exhuisgenootje voor een maand hihi

  • 16 Februari 2011 - 23:05

    Mem:

    het is inmiddels al 17 februari en ik lees nu pas je verhaal. ik hoorde van ons bezoek dat je ALWEER iets geschreven had.
    ik moet wel eerlijk bekennen dat ik mij inderdaad kan verheugen op de afrikaanse taal.
    drukkie, mem

  • 17 Februari 2011 - 16:04

    Mem:

    waar hebben jullie kyra verstopt ???
    zit ze achter een deurtje van de kast van fortuin??


  • 17 Februari 2011 - 17:50

    Fenna:

    hi berb!
    leuk om ook jou verhaaltjes te lezen vanuit africa. volg merle en lisan ook dus heb het nog druk met jullie :P.
    Zo te lezen vermaak jij je prima!! Baukje kwam toen ze terug kwam van Africa ook met hele verhalen thuis en dat het zo'n grappig en (al snel) makkelijk te begrijpen taaltje is ;)
    Leuk land, leuke mensen, leuke huisgenootjes,
    Ik zeg: heeel erg veeel fun!! x

  • 17 Februari 2011 - 21:00

    Arendina:

    je hebt het wel naar je zin zo te lezen.
    rad van fortuin hoe kom je er op.
    wanneer ben jij leontien???
    groetjes Arendina

  • 18 Februari 2011 - 14:42

    Mem:

    ik ben gereed met die pos.
    ek he naweek.

    m"re gaan ek in die tuin arbei.
    niemand nie son hier.
    a foei tog.

    drukkie ma


  • 19 Februari 2011 - 07:36

    Mam Van Floor:

    Vind het helemaal top om te lezen dat jullie het zo goed gaat. Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal, de townships en boottocht.

  • 20 Februari 2011 - 18:22

    Sien:

    Berber, je staat weer in de favorieten! Het is beregezellig daar, blijf genieten! Liefs je tante

  • 21 Februari 2011 - 09:20

    Liejen:

    BURB! Super leuk verhaaltje! Beetje jammer dat je het moest verpesten met je gegal over Frieslaaaan..
    Have fun kind! maar daar twijfel ik niet aan bij jou. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Berber

Actief sinds 13 Maart 2008
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 44275

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 23 Juli 2015

Nieuw Zeeland & Zuidoost Azië

10 Februari 2011 - 03 Augustus 2011

Zuid-Afrika

02 Maart 2008 - 29 Juni 2008

Zuid-Amerika

Landen bezocht: