Titelloos (geen inspiratie) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu Titelloos (geen inspiratie) - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu

Titelloos (geen inspiratie)

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Berber

21 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Afgelopen week ben ik een aantal keer ’s ochtends met Floor wezen hardlopen op het strand. We doen dan een tochtje van een paar kilometer en ondertussen spotten we dode vissen en stinkend zeewier. Alleen was er woensdag nog een bonusprijs. Toen zei Floor namelijk aan het begin van onze afbeultocht: “ik wil ten minste één keer in deze tweeënhalve maand tijd dat we hier in Port Alfred zijn iets in die zee zien”. En ja hoor, later liepen we uit over de pier en op de terugweg zag ik een mevrouw met een fototoestel, dus ik ging kijken wat ze zag, toen ik opeens iemand hoorde roepen: dolphins! Dus wij draaiden ons om en zagen zo’n dertig dolfijnen voorbij zwemmen. Echt zo gaaf!! Ze waren heerlijk aan het chillen; beetje surfen, beetje springen. Superleuk om te zien.

Donderdag stond er een boottrip en een braai (oftewel BBQ) op het programma. Deze waren beide niet geweldig, dus details laat ik graag achterwege. Er kwam wel weer een mooie quote voorbij van (wie kan het ook anders) Marloes. Bij het zien van een reiger: “Ja, hiervoor ben ik niet naar Afrika gekomen”.

De volgende dag zijn we met een aantal studenten naar het NeMaTo (Nelson Mandela Township) in Port Alfred geweest. We deden een hele tour langs allerlei huisjes. In de ene woonde een 85-jarige man die drie vrouwen en drie kippen had, in de ander was een bed en breakfast te vinden en in weer een ander woonde een DJ die zelfs een heuse studio had. Overal op straat liepen kinderen die net uit school kwamen en die het erg gezellig vonden dat wij langs kwamen. Ook hebben we de eerste woordjes Xsosa (dialect met kliks) geleerd: Molo is hallo tegen één iemand en Moloeni is hallo tegen meerderen. Geniaal taaltje.

En toen… was het weekend! (Als er al over een weekend gesproken kan worden, aangezien we nog niet veel gedaan hadden afgelopen week). Dit eerste weekend in Zuid-Afrika zijn we dicht bij huis gebleven en zijn we zaterdags gaan paardrijden in Kenton on Sea. We gingen in totaal met twaalf mensen in een superklein bakkie (auto met laadbak). Tijdens het liften (ja, dat kan hier ook en gaat ook goed) is dit altijd een briljante ervaring, maar met twaalf mensen werd het toch net iets krapper. Ik moest als eerste dat knol opklimmen en toen iedereen zat zijn we richting de duinen gegaan. Dit was echt supermooi. Één iemand met een hond gezien en verder niets. Wij waren de enige tussen de strandduinen. Op een gegeven moment werd de groep opgesplitst in de gevorderden die full speed zouden gaan en in de beginners. Nou wil ik mij geen amateur noemen maar om nou op dat paard te gaan liggen en in versnelling vijf de kust over te scheuren… nou nee. Dus toen moest ik een keuze maken. Ik heb mij toch maar aangesloten bij de beginners. Helaas gingen wij niet één tikkie sneller, want iedereen moest dit willen, wat helaas niet het geval was (ik noem geen namen Floor ) ;)

Zondag zijn we naar een superklein plaatsje in de buurt van Port Alfred geweest: Bathurst. Dit is werkelijk waar niet meer dan een veredelde T-splitsing. Hier is elke zondag een markt. Of beter gezegd; een soort van markt. Het waren allemaal kleine zaakjes aan de kant van de weg. Op zich grappig om te zien. Daarna nog even een pitstop gemaakt bij het huis van Spongebob; the big pineapple. Geniaal. Is gewoon een soort van museum, in de vorm van een 16,7m hoge ananas, over de hele geschiedenis van de ananas. Hebben we dat toch even mooi meegepakt. Hidde, het mysterie over hoe ananassen nu groeien is eindelijk opgelost: ze groeien aan een plant. whaha

Dan deze week, die is niet super begonnen. Twee Nederlandse meiden van Stenden zijn zaterdag bestolen in township en ook is er hier op het park ingebroken bij één van de huisjes. Oftewel “alles weg”. Maar mam voor jou geruststelling (;)): wij zijn niet naïef en townships zijn niet gevaarlijk als je maar niet alles meeneemt en doen altijd braaf wat ons geleerd is: sluit alle ramen en deuren. Dus niks aan het handje. En daarbij; bij het zien van inbrekers weten wij wat we moeten doen. Schreeuw de quote: “I’m not scared of you, I’ll slep you!”

Vandaag hebben we trouwens weer PGO gehad en het schijnt dat wij dit moduul lodges gaan gezoeken waar gekke mensen €600,- p.p. voor neerleggen. Bring it on!

  • 21 Februari 2011 - 17:27

    Pap Van Floor:

    Over de doflijnen gesproken, kijk maar uit met zwemmen want dolfijnen is een delicatesse voor een haai. Speciaal de witte.

  • 21 Februari 2011 - 18:32

    Paps:

    Het begint op te vallen; overal waar je komt ga je paardrijden. Denk nou maar niet dat......

  • 21 Februari 2011 - 18:51

    Lease-ouders:

    Klinkt weer goed. Heb je die man van 85 ook grevraagd waar hij het meest aan heeft, de 3 vrouwen of de drie kippen? :-)
    P.S.
    Niet zeuren paps, achter de garage past best nog wel een paardenstal ...
    Als je een paar 'visjes' kunt verzorgen, kun je ook wel een paard verzorgen.

  • 21 Februari 2011 - 19:36

    Mem:

    moloeni,

    uiteraard krijg ik even een knoop in mijn maag, maar ik ga er altijd van uit dat je niet in zeuven!! sloten tegelijk zal lopen.
    blij met de bezorgde opmerking van de pa van floor.
    het zijn niet alleen de moeders die wel eens beren zien.
    ik heb ergens een foto van die giga-ananas gezien. wel bijzonder.
    knolhobbel'n, blijft leuk.
    600,00 euro p/p.
    is dit per nacht ????
    een drukkie van mem uut een kolde rieverst

  • 21 Februari 2011 - 21:07

    Vincent:

    Berber!

    Mooi om te lezen dat ook jij het naar je zin hebt! Blijf vooral doorgaan met de qoutes van Marloes. Vind ik erg mooi!
    Veel plezier nog daar en blijf genieten!

    Groet,

    Vincent

  • 23 Februari 2011 - 19:42

    Jeannine :

    molo berber,ik lees met plezier je verhalen,ga vooral zo door.

  • 25 Februari 2011 - 11:31

    Jolanda :

    He Berber

    Ja wat een geweldig taaltje is het zuid-afrikaans. In de week dat ik bij Loes op bezoek was, moest ik er soms erg om lachen. Lekker simpel, heerlijk!
    Jammer dat je met pinksteren er niet bij bent, maar als ik mocht kiezen.....
    Veel plezier
    Jolanda

  • 25 April 2011 - 18:15

    Willy DeBoer En Jan.:

    goedendag Berber.
    Je hebt het wel naar je zin .
    en mooi dat pa en ma daar ook bij jou zijn.
    Hier is alles goed en zomerse temperaturen.
    Ciska gaat ook wel goed na omstandigheden. de tumor is kleiner geworden, mooi toch nog 2 kuren dan heeft ze 6 kuren gehad.
    daarna opereren. Maar geniet van je trip.
    doe je best op school. en wij spreken je weer .
    veel plezier.
    Willy en Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Berber

Actief sinds 13 Maart 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 44259

Voorgaande reizen:

25 Januari 2015 - 23 Juli 2015

Nieuw Zeeland & Zuidoost Azië

10 Februari 2011 - 03 Augustus 2011

Zuid-Afrika

02 Maart 2008 - 29 Juni 2008

Zuid-Amerika

Landen bezocht: