Anders… maar wel goedkoop! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu Anders… maar wel goedkoop! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Berber Brand - WaarBenJij.nu

Anders… maar wel goedkoop!

Door: Berber

Blijf op de hoogte en volg Berber

13 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

((Dat is mijn omschrijving van de vakantie. M’n ouders vroegen halverwege onze reis, hoe ik het nou vond om met de bejaarden op vakantie te zijn. Dit antwoordde ik na een lange stilte met: “…ja, anders…” . Waarna m’n vader direct toevoegde: “… maar wel goedkoop!”.))

PE
Ik had een plan! Laat ik m’n ouders verrassen en ze ophalen van het vliegveld in PE. Alleen één lastig puntje: ze kwamen ‘s avonds aan en anders moest ik à la minute nog van alles regelen qua slaapplek etc. Om een lang verhaal kort te maken: moeilijk... Dus toen heb ik plan 2 in werking gesteld: ik vertel het wel tegen m’n vader (handig met dingen regelen), maar ik zeg niks tegen m’n moeder. Voordat ze in hier aankwamen had ik mijn plan bijna al een paar keer verklapt, maar met dank aan paps is het gelukt om het een verrassing te houden. Dus toen m’n ouders op het vliegveld aankwamen was vooral m’n moeder blij verrast dat ik daar opeens voor hun neus stond. Actie geslaagd dus. ‘s Avonds heerlijk uit eten geweest en bijgekletst over het wel en wee in binnen- en buitenland.

PA
Direct de volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar PA. Hier hebben mijn paps en mams een blik geworpen in mijn dagelijkse leventje hier in Zuid Afrika. We zijn naar school en Settlers Sands geweest, hebben boodschappen gedaan in het dorp (downtown) en hebben een strandwandeling gemaakt. Erg geslaagd dagje. Zo hebben zij ook een beetje een beeld bij wat ik hier allemaal doe en waar ik uithang.
Baviaanskloof – Jeffrey’s Bay
De eerste stop in ons reisavontuur moest worden: de Baviaanskloof. Dit is een natuurgebied met veel bergen en … bavianen!! Leuk idee natuurlijk, mocht het niet zo zijn dat je voor dit tripje een 4x4 moest hebben. Het kleine stukje dat wij gezien hebben (asfaltweg), was erg mooi, met allemaal citrusbomen aan de kant van de weg. Helaas moesten wij op een gegeven moment rechtsomkeert maken en dus besloten wij de rest van de crew te joinen in Jeffrey’s Bay. (De rest = Floor, Marloes, Kyra, Ilona, Pleuni, Alex, Wouter en Bart.) Hier een nachtje gebleven en toen… weer door!

Tsitsikamma e.o.
Hier begon het toeren. We vertrokken richting Knysna waar we geslapen hebben. Onderweg zijn we langs Tsitsikamma National Park gekomen waar we een stop hebben gemaakt bij Storm’s River Mouth (erg mooi) en de grootboom. En nu even een aandachtspuntje: voor de mensen die van plan zijn ooit nog eens naar Zuid-Afrika te gaan. Dit is zeker een highlightje! Mag niet gemist worden *sarcasme!*. Het is een grote boom! It’s in the name. En je moet er nog voor betalen ook.. Top! Onderweg even geluncht bij de Bloukrans Bridge waar de hoogste bungee ter wereld is. Niet gedaan, maar wil wel. Maar... wat niet is, kan nog komen…

Swellendam
Na een tussenstop in George, waar niet meer te zien is dan een oude witte kerk, zijn we doorgereden naar Swellendam. Dit is een erg gezellig plaatsje waar we ook een kerk hebben bezocht, maar wel een hele mooie. Ook zijn we hier naar de Drostdy geweest, wat een soort openluchtmuseum was over Swellendam vroeger.

Mosselbay
De volgende stop was Mosselbay. Hier hebben we niet heel veel bijzonders gedaan, behalve brieven op de post gedaan bij een oude postboom van vroeger. Hier postten zeevaarders vroeger hun brieven en de boom is nog steeds in werking. Dus mijn mama als postbode in hart en nieren kon dit natuurlijk niet weerstaan. ;)

Oudtshoorn
In Oudtshoorn zijn we naar een struisvogelboerderij geweest waar we een hele toer hebben gedaan met uitleg over deze beestjes. Ook zijn mijn vader en ik vanaf de Swartberg Pass (berg) wezen mountainbiken. Het busje van ons hostel bracht ons naar boven en wij konden terug fietsen naar het dorp. Erg mooie route, hoewel de laatste 10 km niet had gehoeven...

Route 62
Vanaf hier vervolgden we onze route via de route 62 richting het westen. Halverwege de route hebben we een pitstop gemaakt bij Ronnie’s Sex Shop. Na veel verhalen over dit legendarische café, moesten wij hier natuurlijk ook een bezoek aan brengen. Het verhaal gaat namelijk dat Ronnie eerst gewoon een shop had, maar dat dit niet echt een booming business was. Totdat... zijn vrienden op een dag hadden bedacht om er ‘Sex’ tussen te voegen. Misschien dat mensen daar op af zouden komen. En ja hoor; doorslaand succes! Het staat echt in de middle of nowhere, maar iedereen stopt hier wel vaak even voor een kopje koffie o.i.d. Het café hangt helemaal vol met slipjes en BH’s, wat elke keer weer wordt aangevuld door toeristen. Het café wordt dan ook eens in de zoveel tijd in etappes leeggehaald zodat er weer plek is voor de allernieuwste aanwinsten.

Pasen
En toen stond het paasweekend voor de deur.. En dat hebben we geweten. Alle Zuid-Afrikanen hebben dan namelijk ook vrij en trekken erop uit. Dit wisten wij eigenlijk wel, maar we hadden hier tot op goede vrijdag niet meer aan gedacht. En dat hebben wij geweten… Normaal gesproken belden wij een hostel op de dag zelf om te vragen of zij voor die avond plek hadden voor drie personen. Geen probleem meestal. Maar met Pasen hebben wij ongeveer de halve lonely planet afgebeld op zoek naar een slaapplaats. Uiteindelijk is het gelukt en hebben twee nachten in Tulbagh geslapen van waaruit wij naar de Cederberg Mountains zijn geweest. Helaas had je voor dit gebied ook een 4x4 nodig, dus hebben we ook hier maar een klein stukje van het gebied gezien. Ja, de informatievoorziening in dit land is echt fantastisch. Wat we gezien hebben, was trouwens wel heel erg mooi. Het was net alsof je middenin een setting van een western film reed, waar indianen bovenop de berg klaar konden staan om aan te vallen met pijl en boog. (Gebruik die verbeelding!!) Vanuit de bergen zijn we vervolgens weer doorgereden naar de kust. Dit keer naar de West Coast (ten noorden van Kaapstad). Vooral de dolfijnen + zeehonden boottocht was erg mooi in Lambert’s Bay en we hebben daar heeerlijke vis gehad: Hotnots! En dat uit de mond van een vissetariër. Moet je nagaan!

Winelands
Nadat we één nachtje in Kaapstad hadden geslapen, zijn we samen met Floor naar de Winelands gegaan. De eerste dag zijn we naar Paarl geweest, maar het was weer zover: landelijke feestdag, dus alles dicht. Dus zijn we doorgereden naar Franschhoek. Hier zijn we heerlijk wezen shoppen en hebben we een bezoek gebracht aan een chocolaterie. ’s Avonds hebben we in Stellenbosch geslapen, want de volgende dag stond er een wijntoer op het programma. We wouden/wilden eigenlijk al fietsend naar een paar wijnboerderijen, maar helaas regende het dus zijn we met de bus gegaan. Erg geslaagd!!

Kaapstad
Weer terug in Kaapstad hebben we de eerste dag met z’n allen een bezoek gebracht aan de township Gugulethu. Pleuni kende iemand die daar acht jaar lang gezwoegd heeft om daar eigenhandig een guesthouse op te zetten. Hij vertelde eerst zijn hele levensverhaal, wat erg indrukwekkend was, waarna we een tour kregen door het guesthouse. Zag er erg mooi uit! Daarna hebben we een tour gehad door de township zelf.

Dag twee zijn m’n ouders, Floor en ik met de auto naar Peninsula geweest richting Kaap de goede hoop en Cape Point. Onderweg naar Simon’s Town geweest (pinguins spotten), Chapman’s Peak drive gedaan en wat gedronken in Camps Bay (soort Monaco maar dan anders).

Een bezoek aan Robbeneiland mocht natuurlijk niet missen op het programma. We hadden een rondleiding van een oud gevangene en een busrit over het eiland. Helaas waren het erg grote groepen, waardoor de uitleg soms moeilijk te volgen was… Maar toch goed om de gevangenis en de rest gezien te hebben. Die avond zijn we naar een wedstrijd van Ajax Cape Town – Abuzulu (?) geweest, waar we Foppe gespot hebben. Het was lichtelijk koud, maar wel erg gezellig tussen de locals.

Next day: Tafelberg. Zoals jullie wellicht weten ben ik nou niet bepaald een hiker, dus de voettocht naar boven heb ik vriendelijk afgeslagen. Floortje en vader Jakob daarentegen hebben wel de klim naar boven gemaakt. Na een kopje thee on top, zijn we weer richting centrum vertrokken waar we een bezoek hebben gebracht aan het District Six Museum. ’s Avonds hebben we onze outfits veranderd voor een meer oranjere versie. Het was namelijk Koninginnedag!! Jaja, dit wordt ook in Zuid-Afrika gevierd. Op internet hadden we al ontdekt waar dit op en top Hollandse feestje gevierd werd, dus wij daar heen. Opeens allemaal dutchies om je heen met Guus Meeuwis en Jan Smit door de speakerboxen op de achtergrond. Genieten!

En als je je afvraagt wat je op een zondag in Kaapstad kan doen wanneer bijna alles gesloten is, gouden tip: hang de übertoerist uit in een rode sightseeingbus! De laatste avond in Kaapstad zijn we met z’n allen uit eten geweest, wat ook in het rijtje legendarisch thuishoort (toch Floor?) ;)!

Als ik het zo teruglees, hebben we op zich niet heel veel gedaan. Wel heel veel getoerd en dus heel veel mooie verschillende landschappen gezien onderweg. Al met al een erg geslaagde vakantie, waarbij we veel van het land gezien hebben: de kust, de bergen, nowhere en big cities. Nu al zin in de laatste maand (juli), waarbij ik met een stel meiden richting het noorden van Zuid-Afrika ga reizen.

Madolo’s
Inmiddels zijn we ook aanbeland in de bush bush, oftewel Madolo’s. Hier zijn we voor ons tweede moduul: Wildlife Management. Het is echt in de middle of nowhere, met Alicedale als dichtstbijzijnde dorpje. Of nouja dorpje, IJhorst is er een stad bij vergeleken. Er is een supermarkt (heeft u nog meer crèmespoeling dan deze ene fles? Nee. Krijgt u nog meer binnenkort? Nee.), een drankwinkel, een pinautomaat en een postkantoor. Toch nog best veel als ik het zo opschrijf. IJhorst heeft een kroeg, café en wat schapen. Dus eigenlijk voelt het net als thuis ;). Tot nu toe al vrij wat beestjes gespot in de achtertuin en bij de overburen: baboons, elands, giraffes, buffels, pumba’s, zebra’s, waterboks.

Op Madolo’s hebben we geen internet en geen bereik voor onze telefoon... Regelmatig gaan mensen dan een stukje lopen om boven op de heuvel een smsje te sturen naar het thuisfront. Hand omhoog en zoeken naar een signaal, geniaal! Zo ook Floor en ik van de week. Wij waren gezellig aan de wandel, totdat wij opeens de familie baboon (apen) op de weg zagen staan. Naast dat wij wisten dat ze vrij groot zijn en vrouwonvriendelijk gedrag kunnen hebben, wisten wij vrij weinig over deze beestjes. Doodeng dus om er zomaar langs te lopen. Totdat Floor op het geniale idee komt: ‘pak een stok!’. Dus wij duiken allebei een berm in en pakken een stok zodat wij bewapend waren. Maar je raadt het al; toen wij op het punt waren waar eerst die apen waren, waren die beestjes allang weg natuurlijk… ;)

Van de week week hebben we een bushwalk gedaan. 06.30 uur op, 07.00 uur weg. Dat zijn nog eens schooltijden! Hebben we twee uur door een gebied gelopen op zoek naar pootafdrukken, poep en beesten. Geniaal, als echte rangers tijgerden we soms door de bosjes heen of kropen we op onze knieën in één lijn achter elkaar aan. Briljant, ik zag mijzelf echt helemaal gaan.

Ook hebben wij al vrij veel lectures gehad over alle beestjes die in Zuid Afrika te vinden zijn. Denk aan; hoe lang heeft een leeuw seks, hoe groot wordt een giraffe, hoe oud wordt een buffel, hoe lang is een springbok zwanger, wat voor tanden heeft een wrattenzwijn. You name it! Ik heb echt het idee dat ik hier na dit moduul als een soort natuurnerd terugkom naar Nederland. Over elk plantje, beestje en geluidje kan ik dan een heel verhaal vertellen.

Anyways, jullie zijn ook weer op de hoogte. Daag!

P.s.Quotes:
‘Ik vind het vrij grof voor een fijnbos’ (Mam)
‘Was ik maar een negerin..’ (Marloes in de snotjes)
‘Lekker, ik houd wel van machtig’ (Floor)
‘If he could do what I could do, then he could be a kudu too’ (Ik)
‘Ik wil een dikke lekkere bosneger die mijn bovenbeen masseert’ (Marloes met spierpijn)
‘Ik had een vroeger een vriendin en die noemde ik altijd Anabel, want dat was haar naam’ (Floor)
‘If you ain’t Dutch, you ain’t much!’ (Ik)

• 13 Mei 2011 - 15:11

Chantal:

Whaha wat een prachtig verhaal weer!! Is mijn hoogtepunt van de dag (ookal is het hier nog ochtend). Bedankt voor je kaart trouwens, kort maar krachtig ;) 21 mei Skypen, plan? DAAG! x

• 13 Mei 2011 - 15:15

H&O:

Hoogste bungee ter wereld, dat je dat nou niet samen met mams gedaan hebt ...

• 13 Mei 2011 - 15:18

Mem:

mams heeft wel iets anders te doen

• 13 Mei 2011 - 15:54

Mam Van Floor:

Wat een geniaal verhaal. Vooral de quotes zijn van een hoog niveau.

• 13 Mei 2011 - 19:09

Evelien:

Heerlijk om te lezen Verver! Lieefs

• 13 Mei 2011 - 19:42

Mariska:

Niet heel veel gedaan hè... BRILJANT!

• 14 Mei 2011 - 07:18

Willie En Co.....:

Saaaaaaaai hoor daar !!! HAHAHAHA
    Groet'n van ons

• 14 Mei 2011 - 09:55

Erna:

he berb, altijd leuk om je verhalen te lezen hahah! die quotes ook! geniaal! maar ik wil floor een verjaardagskaart sturen maar kan ik dat nog steeds naar port afred sturen naar school?? of moet het nu naar iets anders! Veel plezier nog! xxx

• 14 Mei 2011 - 14:22

Bo:

Geniaal! :D

• 14 Mei 2011 - 18:49

Jos Jansen Of Lorkee:

tjonge... vakje te klein..wat sukkelig... Maar weer zo'n leuk verhaal!! we moesten er even op wachten / maar het was het wachten waard!!

• 24 Mei 2011 - 10:13

Veronique:

Berber, je maakt ook wel wat mee he? Je verhalen zijn altijd weer super om te lezen, ga zo door!
    xx

• 24 Mei 2011 - 20:49

Jeannine :

tjee berber wat een prachtig lang verhaal,maar heb je nou niet het gevoel dat je je zelf voorbij loopt.
    heb het wel 3 x moeten lezen voor ik er wat van snapte.
    xx